By the locals - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Sytske - WaarBenJij.nu By the locals - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Sytske - WaarBenJij.nu

By the locals

Door: Sytske

Blijf op de hoogte en volg Sytske

13 Augustus 2007 | Tsjechische Republiek, Praag

Er is mij gevraagd een column te schrijven voor de Peoplelinker over afgelopen weekend.(Ons eigen krantje van de afdeling. Ik werk namelijk bij Peoplelink) Na vrijdag mijn laatste geld (uitbetaling geschied hier in het midden van de maand, even ter verduidelijking)over de balk te hebben gesmeten en veel te veel hoba’s (rode wijn met cola) witte wijn en een enorm bord quesedilla’s bij mijn stamkroeg U Webru, lukte het me ternauwernood om mijn ogen open te krijgen op zaterdag om 8 uur ‘s ochtends. Om er vervolgens achter te komen dat mijn trein pas zou gaan om 10:55. Ik moet namelijk naar een verjaardagsfeestje in Moravia, 3 uur reizen van Praag. Op het station kreeg ik opeens de zenuwen. Mijn Tsjechische vriendin had gegrapt dat ‘t me was gelukt met de trein naar Mongolie te reizen dan moest het in Tsjechie toch zeker ook wel lukken. Enige probleem, ik spreek geen woord tsjechisch en ik moest ergens overstappen. Op het bord stond wel een trein om 10:55, maar natuurlijk stond de plaats waar ik naartoe wilde er niet op.



Na het bij meerdere mensen te hebben geverifieerd vond ik mijn trein. Helaas bleef deze op zijn plek staan tot 11:30. De trein was overvol en met teveel Tsjechen in een trein krijg je al snel last van ademhalingsproblemen. Al bleek degene in mijn coupe met de sterkste geur een Amerikaan te zijn. Misschien gebruiken ze daar ook geen deo. Deze vertraging hield overigens automatisch in dat ik mijn aansluiting zou missen en 2 uur in de plaats van overstappen zou moeten wachten. Toen de trein eindelijk begon te bewegen stonden we na 5 minuten weer 20 min stil. Erg frustrerend. Gelukkig had ik 2 boeken bij me.



Om 15.30 was ik uiteindelijk nog redelijk vlot op mijn eindbestemming. De verjaardag van Viki Silhankova. Viki werd net wakker toen ik aankwam bij het vakantiehuis waar de hele familie zich had verzameld voor dit heugelijke feit. In Tsjechie is er een heel verjaardagsritueel. Eerst zingen, dan word er naar de jarige gebogen en vervolgens mag die zich storten op de berg kado’s die klaarliggen. Terwijl de jarige zich concentreerde op haar kado’s, keken ik en de familie toe onder t genot van een enorm stuk zelfgemaakte chocolade taart. Mijn kado is een enorm roze princessejurkje. ‘s Avonds valt de diepgelukkige nu 3-jarige Viki tussen al haar kado’s uitgeput in slaap.

De dag erna verloopt zoals elke dag in een vakantiehuisje bij Tsjechen. Vroeg opstaan, beetje wandelen, beetje in de tuin zitten, beetje kletsen. Het is niet mogelijk om te douchen want het water is afgesloten. Maar voel me daardoor des te Tsjechischer. Viki is om 11.00 te vermurwen om haar nieuwe kado’s in de steek te laten. De wandeling eindigt na ongeveer 10 meter lopen, omdat het wel heel bijzonder is dat als je aan de ene kant van de brug een bloemetje in het water gooit, deze aan de andere kant weer te voorschijn komt! ‘s Middags gaan we bbq-en, kippepootjes van een buitenvuurtje smaken om de een of andere redden altijd verrukkelijk. Om 17:00 vertrek ik weer naar Praag. Vandaag kan de NS een puntje zuigen aan de Tsjechische spoorwegen, ben in no-time in Praag. Hier rol ik al vroeg mijn bed in. Reizen en 3-jarigen zijn best vermoeiend.

  • 14 Augustus 2007 - 10:03

    Kim:

    Hey buuf! Leuk geschreven en super weer wat van je te horen! Met Wolfje gaat het goed en je huisje staat nog ;-)

    Liefs en een groet vanuit de Motorwal,
    Kim

  • 14 Augustus 2007 - 11:12

    Pap:

    Prima stek toch!

  • 14 Augustus 2007 - 11:34

    Cor:

    Aha, Tsjechische NS-taferelen!

    Leuk om weer iets te lezen!

    Liefs x Cor

  • 15 Augustus 2007 - 15:30

    Ineke:

    He Syts!

    Wat leuk om weer 's een berichtje van je te lezen - je huisje ziet er leuk uit.
    Binnenkort in het echt bekijken, woepie!

    XXX

  • 21 Augustus 2007 - 19:25

    Liselot:

    Hi meisie,
    Wat een avonturen beleef jij toch weer. Heerlijk om weer iets van je avonturen te lezen.
    Hou ons op de hoogte.
    Dikke zoen,
    liefs liselot
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Mijn eerste reis

Werk momenteel voor Accenture in Praag.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2008

Rijles in Praag

20 September 2007

Foto's

17 September 2007

Het Reuzengebergte

12 September 2007

11 September 1974

16 Augustus 2007

Laatste 4 maanden....
Sytske

Werk momenteel voor Accenture in Praag.

Actief sinds 23 Juni 2006
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 33916

Voorgaande reizen:

05 Februari 2007 - 01 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: